See You at ARTJOG MMXX, 23 July - 30 August 2020

Participating Artist






Arin Dwihartanto Sunaryo




Argo-Meru-Api

180 x 810 x 5 cm (triptych) | Merapi volcanic ash and pigmented resin mounted on wooden panel
2019


Konsep Karya
Dalam kehidupan sehari-hari, kita terlibat dalam berbagai praktik preservasi, baik untuk tujuan praktis maupun ideologis. Manusia telah menciptakan berbagai jenis teknologi preservasi teknologi seperti mumifikasi, fermentasi, dan pengasinan, untuk makanan dan bahan organik lainnya. Arin Dwihartanto Sunaryo memahami preservasi sebagai tendensi alamiah manusia untuk melawan waktu . Praktik artistiknya berhubungan dengan gagasan-gagasan preservasi bentuk, material, dan benda-benda. Arin menggunakan resin, bukan sekadar sebagai bahan yang menggantikan cat minyak, tetapi juga sebagai substansi khusus--sebuah penemuan ilmiah dan teknologi--yang telah digunakan untuk pengawetan atau restorasi benda-benda alam dan industri. Dalam karyanya, Argo, dengan menggunakan resin dan abu vulkanik, Arin mencoba menangkap dan mengawetkan momen peristiwa alam yang tak terhindarkan: letusan gunung berapi. Untuk rangkaian karya ini, ia sengaja menggunakan abu vulkanik Merapi yang ia kumpulkan di kawasan Gunung Merapi dalam sebuah perjalanan ziarah. Ia sengaja mengkomposisikan garis-garis horizontal serupa dengan potongan penampang lapisan debu yang menutupi area dan benda yang terkena dampak erupsi.

In our everyday lives, we engage in different practices of preservation be it for practical or ideological purpose. Humans have created different kinds of preservation technology such as mummification, fermentation, and salting, for food and other organic ephemeral materials. Arin Dwihartanto Sunaryo sees preservation as a human natural tendency to resist against time. His artistic practice has been tied to the idea of preserving forms, materials and objects. He uses resin not as a mere material that replace oil paint, but also as a particular substance--a scientific and technological invention--that has been used for the preservation or restoration of natural and industrial objects. In Argo, using resin and volcanic ashes, Arin tries to capture and preserve an inevitable moments of natural events: volcanic eruption. For this series of work, he deliberately uses volcanic ash of Merapi which he collected in the area of Mount Merapi on a pilgrimage trip. He deliberately composes the horizontal lines similar to a cross-section of layers of dust that covered area and objects affected by the eruption.